Gradonačelnik Tomislav Tomašević najavio je da će nakon poskupljenja vode koje je stupilo na snagu 1. ožujka, uslijediti novo poskupljenje odvoza otpada za građane Zagreba.
No, već je došlo do poskupljenja odvoza otpada u listopadu 2022. kada je uvedena odluka o odvojenom odlaganju otpada, koja je besmislena i protuzakonita. Građani su sada prisiljeni plaćati višu cijenu za odvoz otpada, a usluga je loša i nepravilna. Razložimo trošak koji prisilno podmiruju građani:
Dakle, ako usporedimo veljaču 2022. i veljaču 2023. računica je ovakva: u gradu Zagrebu prosječno se proizvodi jedan kilogram otpada dnevno (svih vrsta) po stanovniku. U veljači 2022. godine Grad Zagreb je imao cca 390000 korisnika usluge odvoza otpada (pravnih i fizičkih osoba) a prosječan račun za odvoz iznosio je 47,64kn. Za taj iznos u veljači 2022. prosječan korisnik je imao ugovorenu izvršenu uslugu: 8 odvoza MKO-a, 4 odvoza biootpada, 2 odvoza otpadne plastike i 2 odvoz otpadnog papira. Nadalje, u veljači 2023. fiksni dio je iznosio 45kn i ukoliko je iskorištena samo jedna ZG vrećica tjedno najmanje zapremine 10l. Trošak odvoza otpada za taj mjesec koštao je 53kn (poskupljenje cca 11%).
Ako se koristi dvije vrećice tjedno iste zapremine, trošak iznosi 61 kn (poskupljenje od oko 28%). A sad treba uzeti u obzir i broj odvoza te kvalitetu usluge. Jer, u veljači 2023. 96000 korisnika je svedeno na 1 odvoz MKO-a tjedno što nas dovodi do 4 odvoza u mjesecu: biootpad se vozio 2 puta a otpadni papir i plastika 1 puta. Takav odvoz – jednom mjesečno – je od jučer službeni gradonačelnikov prijedlog za SVE korisnike.
Prema tom broju odvoza račun u 2022. bi iznosio 23,82kn, pa dolazimo do toga da poskupljenje u 2023. s jednom vrećicom tjedno najmanje zapremnine iznosi 220%. Tu govorimo o korisnicima sa manjim stanovima. Onima koji imaju velike kuće ili vrlo velike stanove, osnovni paušal za sve od 45 kn se donekle isplati.
Ako uzmemo još u obzir i neredovitost odvoza, plaćanja usluga unaprijed kroz protuzakoniti model vrećica te nemogućnost vođenja zakonski obavezne evidencije odvoza jasno je da je usluga odvoza otpada poskupila – nekoliko stotina procenata, odnosno nekoliko puta! Još je važnije što je usluga katasrofalna i protuzakonita jer korisnici usluge ne mogu dobiti evidenciju odvoza iskazanu na svom računu – što je definirano kao zakonska obaveza, koju je u svojim odgovorima korisnicima priznao ZG Holding.
Zaključno: nova poskupljenja ne dolaze u obzir. Građani ne smiju plaćati nesposobnost gradonačelnika i nemogućnost uspostave sustava gospodarenja otpadom.
Tek kada grad uspostavi sustav, izgradi potrebnu infrastrukturu i građanima isporuči uslugu koju plaćaju kroz račune, kupnju vrećica ali i plaćajući najveći prirez u državi, onda možemo razgovarati o poskupljenju usluge.
Zagrepčani ne duguju gradu ništa, već Grad Zagreb duguje svojim stanovnicima pristojnu i redovnu uslugu odvoza – a ne grad prepun smeća koje znatno utječe na kvalitetu života.
O uspjehu već postojećeg poskupljenja i cijelog režima odvoza otpada uvedenog 1. listopada, svatko može zaključiti dovoljno već pogledom na zagrebačke ulice.